Direktlänk till inlägg 6 november 2009

Jag har stulit

Av Marie Lillé - 6 november 2009 22:13


en enkät! Flört hos Valerina. Här är den:


Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
** Jag tycker att vi småbarnsföräldrar "ska" få vara lediga på julafton.

Bakar du något till jul? vad?
** O ja! Lussebullar, pepparkakor, ischoklad och annat gott.
Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
** För smaken: utan, jag gillar inte russin. Men för utseendet: med.

 Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
** Både och har vi alltid.

Knäck eller ischoklad?
** Ischoklad. 

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
** En i porslin som jag målat (what else Flört).

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
** Både och fast inte i samma rum och absolut inte i samma fönster. Det blir för mycket av det goda.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
** Riktiga. Mer personligt och roligare att få. Men jag förstår de som väljer e-post också, speciellt om man har många att skicka till.

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
** Mest julrött och julgrönt. Men förr året gick granen i rött och guld. 

När julpyntar du hemma?

Stjärnor och ljusstakar helgen då det är första advent. Tomtar och annat pynt kanske ett par veckor innan jul. Julgranen ca 1 vecka innan julafton, inte innan.

 Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
** Nej, här möbleras det ganska friskt. Skrattande

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
** Glitter, kulor och stjärna/spira i toppen.

 Har du ett färgtema i granen?
** Japp, fast inte samma varje år.
Levande gran eller plastgran?

** Nu för tiden riktig. Förut plast p.g.a allergi.

Hur ser din julfrukost ut?
** Smörgås med olika pålägg, skinka, ost. Kokta ägg.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex gå en promenad,
spela sällskapsspel osv. ?
** Njej det tror jag inte. Man äter, minglar, tomten kommer etc etc. Fast jo, på kvällen brukar det bli sällskapsspel när vi firar med min släkt.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
** Köpeglögg.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
** Oftast blossa. Helt alkoholfri i alla fall för 2 av barnen är tokiga i glögg!

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
** Här finns bara russin för jag är så allergisk mot nötter, HU!

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
** Apelsiner, clementiner och bananer. Ha ha bananerna är mest för att hålla barnen lugna, de älskar bananer.

Vilken är din favoritjulskiva?
** Ingen speciell. Men Carolas julkonsert är bra.

Vilken är din favoritjullåt?
** Åh vad svårt! Alla de klassiska. Jag kan nog inte välja en favoritlåt, men tema; lugnt.

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
** Prinskorv, köttbullar och omelett.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
** Köttbullarna, omelett och kokar ägg. Skrattande

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
** Personligen gillar jag inte vörtbröd men det finns ju fler än jag i familjen och till dom köper jag utan.

Risgrynsgröt eller Ris ā la malta?
** Iiiiuuuuhh!!! Inget av det.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
** Jag vet ärligt talat knappt vad det är...?

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
** Samma sak här; vet knappt vad mumma är? Jag skulle gissa på en korsning av julöl och julmust. Så jag vill ha julmust. Massor! Tungan ute

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
** Julkolorna.

 Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
** Nej inte varje år. Men jag har sett det.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
** Den delen när alla leksakerna lever "Säg mamma" och leksakerna går på led. Den gillar jag, en klassiker.

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?
** Ja.

Har ni tomte hemma?
** Ja varje år. Vi hyr in en varje år.

Köper du julklappar till många?
** Inte till många än, men jag har börjat köpa.

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
** Det där är verkligen olika från familj till familj. Men något litet till de vuxna kan det gott vara. En liten burk med kakor eller vad som helst. Min mormor fick 2 burkar apelsinmarmelad för nåt år sen och hon blev alldeles själaglad.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
** Hemma! Men det är ju jag; en slavisk julmänniska som bara älskar december. Flört Det är bland det bästa som finns att snurra in julklappar, dricka julmust och lyssna på julmusik. Mmmm... *längtar*

Enfärgat julklappspapper?
** Ja det går väl bra. Man kan ju pryda enfärgat med fina band och annat.

Roligast att få i sin julklapp?
** Olika. Något där man verkligen ser att mottagren blir glad. Inte "Precis vad jag alltid önskat mig" med eftertryck i rösten. Flört

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
** Scrapbookinggrejer! En stansmaskin (epic) vill jag ha. Snäääälla tomten!Skrattande Och porslinsmålartillbehör och vitt porslin. Men INGA tuppar, huamej! Flört Tröttnat på tuppar och hönor.

 
 
Åsa (Valerina)

Åsa (Valerina)

7 november 2009 22:20

Ja men just det,,,omeletten gör vi ju såklart själva,,,,,men i och för sig inte stuvningen som är i omeletten,,,,,halv-själva kanske man kan kalla det då :)

http://valerina.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie Lillé - 28 december 2009 21:33

  Jag tänkte lägga ut lite bilder från vår jul. Men jag länkar till vår hemsida i stället: www.famlille.se       ...

Av Marie Lillé - 21 december 2009 12:52

  Vi har nu ca 35 mm snö nu! Så här mycket har vi inte haft sen jag var liten. På dessa bilderna är det dock bara ca 5-10 mm. Här är barnen i pulkabacken: Alexar på snowracer. Oliver på tefat. Och Alicia i pulka. ...

Av Marie Lillé - 19 december 2009 00:40

  Jahapp, vi skulle sätta upp granen i kväll. Var det tänkt... Vi hittade inte julgransfoten! Bara den för plastgranar med hål i botten. Vi testade med plastpåse för hålet, bara till i morgon, barnen ville så gäääärna ha upp granen i kväll. Result...

Av Marie Lillé - 17 december 2009 17:02

I måndags firade Alicia & C:o lucia på dagis. Min lilla tärna! De firar alltid utomhus med öppen eld där det värms glögg. Islyktor längs gångarna. Det blir liksom alldeles varmt i kroppen av mys! Alicia.   Ett gäng o...

Av Marie Lillé - 17 december 2009 16:59

  JULKOLA. Ingredienser: ** 3 dl. vispgrädde ** 1 dl. brun farinsocker ** 5 dl. strösocker **1 dl. kakao** 1 dl. sirap ** 1 msk. vaniljsocker.   Gör så här:   Alla ingredienserna blandas i en väl rengjord järngryta. Kokas under om...

Presentation

Mi:s juliga blogg. I väntan på Tomten...

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Har du nyårslöfte?
 Absolut! Inget nyår utan nyårslöfte!
 Ja, ibland. Det är inte så viktigt.
 Nej.
 Nej! Vem uppfann det??

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards